Brugverhoging in Heusden-Zolder            

UPDATE: INVAREN TIJDELIJKE BRUG 4 DECEMBER

Om het Albertkanaal bevaarbaar te maken voor grotere vierlaagse containerschepen overeenkomstig de Europese richtlijnen, moet de doorvaarthoogte onder de bruggen over het Albertkanaal minimum 9,10 m boven het waterpeil bedragen.  Er zijn 62 bruggen over het Albertkanaal.  29 van deze bruggen hebben reeds deze vereiste doorvaarthoogte.  De andere moeten nog worden aangepast, verhoogd of herbouwd om aan deze norm te voldoen.

Om te voldoen aan de vermelde norm moet de brug van de E314 met 1,60 m verhoogd worden.  Omdat het Albertkanaal onder deze brug voldoende breed is, kan ze behouden blijven. Het project omvat enkel het verhogen (‘opvijzelen’) van de bruggen en het aanpassen van de brugpijlers en de opritten naar de nieuwe hoogte.  Gelijktijdig zullen de bruggen ook gerenoveerd worden.Opvijzelen van een brug
Foto 1: Opvijzelen van een gelijkaardige brug in Antwerpen (de linkse brug is reeds opgevijzeld)

Om tijdens het verhogen van de bruggen het aantal rijstroken op de brug niet te verminderen wordt een tijdelijke brug uit staal gebouwd. Deze tijdelijke brug wordt vlak naast de betonnen snelwegbrug geplaatst t aan de zijde van de Westlaan. Via tijdelijke aansluitingen met de E314 blijft het aantal rijstroken gedurende de werken behouden.

Nadat de autosnelwegbrug is verhoogd, zal de tijdelijke stalen brug, inclusief haar steunen en aansluitingen, worden weggenomen. 

De eigenlijke werken starten in het voorjaar van 2016. De tijdelijke brug (stalen brug, zonder afwerking en aansluiting wegenis) zal er in het najaar van 2016 zijn.

Vermoedelijke duur van de werken: bouw tijdelijke brug: tot einde 2016

Verhogen brug E14 richting Leuven: einde 2016- 2e helft 2017

Verhogen brug E314 richting NL: klaar tegen augustus 2018

Presentatie infomoment 12 januari 2016